ALGEMENE VOORWAARDEN
1 ALGEMEEN
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle bestellingen in de webshop van Spoony (“Bestellingen”).
1.2 In deze algemene verkoopvoorwaarden – hierna “de Voorwaarden” – wordt onder “Spoony” verstaan de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Madaga B.V. met KvK nummer 50118188, alsook aan haar gelieerde ondernemingen. Onder “de Klant” wordt verstaan elke zakelijke en/of particuliere partij aan wie Spoony Producten, Educatiematerialen en Diensten levert. Onder “Producten” wordt verstaan de maaltijden die Spoony levert aan de Klant, onder “Educatiematerialen” zg. foodtainment materialen waarmee kinderen spelenderwijs leren over gezond eten en onder “Diensten” de workshops zoals beschreven in artikel 2.3
1.3 Levering van de Producten en/of de Educatiematerialen vindt plaats op basis van de door Klant geplaatste Bestelling in de webshop. Tenzij anders overeengekomen, vormen de Bestelling en deze Voorwaarden gezamenlijk de overeenkomst (“de Overeenkomst”).
1.4 Toepasselijkheid van voorwaarden van de Klant, dan wel andere (algemene) voorwaarden wijst Spoony uitdrukkelijk van de hand, behoudens schriftelijke aanvaarding van desbetreffende voorwaarden door Spoony.
1.5 Door te bestellen via Spoony website, stemt de Klant in met deze algemene voorwaarden.
2 PRODUCTEN, DIENSTEN & PRIJZEN
2.1 De grammages per portie van de Producten zijn gebaseerd op de richtlijnen voor (jonge) kinderen van het Voedingscentrum.
2.2 Prijzen voor Producten op de website luiden in euro (€), inclusief BTW en eventuele andere heffingen, tenzij uitdrukkelijk anders. Transportkosten worden in het winkelmandje berekend.
2.3 Naast haar Producten en Educatiematerialen biedt Spoony aanvullende diensten aan in de vorm van live workshops en e-learnings. Dit aanbod is op de Spoony website summier beschreven. Op verzoek van de Klant maakt Spoony hiervoor een specifieke offerte.
3 BESTELLEN & BETALING
3.1 De Klant kan de Producten bij Spoony uitsluitend bestellen op verpakkingsbasis (‘per schaal’).
3.2 Het minimale bestelbedrag per levering bedraagt € 60,– incl. BTW. Spoony behoudt zich het recht voor om bij een bestelling van een lager bedrag bijkomende logistieke en administratieve kosten bij de Klant in rekening te brengen.
3.3 Betaling van Producten door de Klant zijnde een particuliere partij vindt plaats via de webshop direct na het plaatsen van de bestelling. Indien de betaling succesvol is afgerond, ontvangt de Klant een orderbevestiging en factuur per e-mail.
3.4 Betaling van Producten en/of Educatiematerialen door de Klant in bezit van een zakelijke account geschiedt via automatische incasso, dan wel op factuur, afhankelijk van de tussen de Klant en Spoony gemaakte afspraken.
4 LEVERING
4.1 Spoony levert de Producten dinsdag tot en met vrijdag op de door de Klant gekozen datum. De avond vóór levering ontvangt de Klant een e-mail met het verwachte tijdslot en op de leverdag een track-en-trace link.
4.2 Indien de Klant niet aanwezig is op de dag van levering en geen toestemming heeft gegeven voor aflevering van de Producten bij buren, neemt Spoony de bestelling retour.
4.3 Spoony zal hierna contact met de Klant opnemen, waarbij een nieuwe levering kan worden ingepland. In dat geval zullen opnieuw bezorgkosten in rekening worden gebracht. Indien de Klant ervoor kiest de Producten niet opnieuw te laten bezorgen, zoekt Spoony samen met de Klant naar een passende oplossing indien de Klant betreffende betaling al heeft verricht.
4.4 Voor particuliere klanten levert Spoony Educatiematerialen binnen drie werkdagen na betaling. De Klant ontvangt hiervoor eveneens een track-en-trace link om de bestelling te volgen. Educatiematerialen voor zakelijke klanten levert Spoony op afspraak met de klant.
4.5 Door Spoony aangegeven levertermijnen zijn indicatief en gelden niet als fatale termijn. Eventuele overschrijding van de levertermijn door de externe vervoerder die Spoony heeft ingeschakeld, dan wel fouten gemaakt door zo’n vervoerder geeft de Klant niet het recht op enige vergoeding van (in)directe schade, tot opschorting van enige voor de Klant uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichting of tot beëindiging van de Overeenkomst.
4.6. Na levering van de Producten wordt de Klant geacht deze direct in de koelkast te plaatsen, bij gebreke waarvan Spoony niet kan instaan voor de kwaliteit en voedselveiligheid van de Producten conform artikel 5.
4.7 De Klant dient bij aflevering van de Producten onmiddellijk te onderzoeken of de levering compleet is en beantwoordt aan de Bestelling. Eventuele afwijkingen dienen door de Klant uiterlijk op de eerstvolgende werkdag na aflevering vóór 12:00 uur bij Spoony te worden gemeld, bij gebreke waarvan de Producten worden geacht conform de Bestelling te zijn ontvangen. Spoony kan bij ontvangst van de melding de Klant verzoeken fotobewijs aan te leveren en/of het Product te bewaren voor fysieke inspectie door Spoony
4.8 Bij het indienen van een klacht als bedoeld in Artikel 4.7 geldt de door de Klant verrichte betaling niet als onverschuldigd.
5 VOEDSELVEILIGHEID EN KWALITEIT
5.1 Spoony produceert haar Producten onder naleving van de algemene hygiënestandaard conform HACCP principes en zoals vereist onder de FSSC 22000 certificering. Afhankelijk van het type Product past Spoony een passende conserveringstechniek toe, waaronder maar niet beperkt tot pasteurisatie en heet afvullen. De toegepaste conserveringstechniek wordt per Product bepaald op basis van productveiligheid en houdbaarheid. Aanvullende product specifieke kenmerken, zoals biologisch (SKAL gecertificeerd) en/of vegetarisch worden vermeld op het etiket.
5.2 De Klant is verplicht ervoor te zorgen dat, vanaf het moment van levering van de Producten de voedselveiligheid te allen tijde is gewaarborgd in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving. Hiertoe zal zij in ieder geval:
(i) het Product gekoeld, te weten onder 7 graden Celsius maar bij voorkeur onder 4 graden Celsius, bewaren; en (ii) het consumeren van defecte of bolstaande verpakkingen vermijden.
5.3 De Klant is gehouden de Producten te bewaren en bereiden volgens de op de verpakking vermelde voorschriften.
5.4 In geval van een klacht over de voedselveiligheid en/of kwaliteit van een Product kan de Klant contact opnemen met het customer care team van Spoony via telefoonnummer 085 2735435 (bereikbaar van maandag – vrijdag tussen 9 en 17 uur) Behoudens het bepaalde in artikel 4.7, dient de Klant dit zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen zeven dagen na ontvangst van het betreffende Product, aan Spoony bekend te maken. Om een klacht zo goed mogelijk te kunnen beoordelen, kan Spoony de Klant verzoeken
5.5 In het onverhoopte geval dat Spoony een recall uitvoert op de Producten, zal de Klant instructies van Spoony omtrent een dergelijke recall opvolgen.
6 INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
6.1 Intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de Producten – waaronder maar niet beperkt tot merkrechten, auteursrechten en/of handelsna(a)m(en) van Spoony – berusten te allen tijde bij Spoony en gaan op basis van de Bestelling niet over op de Klant.
7 AANSPRAKELIJKHEID
7.1 Spoony is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant en/of derde(n) mochten lijden als gevolg van de Bestelling of de geleverde Producten of Diensten, om welke reden dan ook, behoudens indien sprake is van grove nalatigheid of ernstige verwijtbaarheid aan de zijde Spoony.
7.2 In geval aansprakelijkheid van Spoony komt vast te staan, komt slechts directe vermogensschade voor vergoeding in aanmerking, met uitsluiting van indirecte-, gevolg- en/of immateriële schade.
8 PRIVACY
8.1 Spoony zal bij uitvoering van de Overeenkomst persoonsgegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerken overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
8.2 Spoony heeft een privacyverklaring waarin is beschreven hoe zij met persoonsgegevens omgaat. De privacyverklaring is te vinden op de website van Spoony (www.spoony.nl).
9 BEËINDIGING OVEREENKOMST EN SLOTBEPALINGEN
9.1 Spoony is bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk, zonder rechterlijke tussenkomst en met onmiddellijke ingang te ontbinden – zonder dat zij gehouden zal zijn een schadevergoeding te voldoen in geval van een tekortkoming door de Klant in de nakoming van haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst en/of deze Voorwaarden.
9.2 Alle vorderingen die Spoony op de Klant heeft of verkrijgt op het moment dat één (of meerdere) van de situaties als bedoeld in artikel 9.1 zich voordoet, zullen deze vorderingen terstond en ten volle opeisbaar zijn.
9.3 De ongeldigheid van een bepaling uit de Overeenkomst heeft geen gevolgen voor de geldigheid van overige bepalingen van de Overeenkomst.
9.4 Op de Overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag.
9.5 Uitsluitend de bevoegde rechter van de rechtbank Amsterdam is bevoegd tot kennisneming van geschillen tussen Spoony en de Klant ter zake de Overeenkomst, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
Amstelveen, oktober 2025