Veelgestelde vragen


Hoe bewaar ik de maaltijden en hoe lang zijn deze houdbaar?

We leveren verse maaltijden rechtstreeks uit onze keuken. Op de verpakking vind je altijd de uiterste houdbaarheidsdatum (TGT: Te Gebruiken Tot). In de koelkast: ongeopende schalen kun je tot de vermelde TGT in de koelkast bewaren. Na opening: een geopende maaltijd kun je nog 24 uur bewaren in een afgesloten bakje in de koelkast. Invriezen: wil je de maaltijd later eten, dan kun je deze invriezen. Dat kan tot 1 maand ná de TGT-datum.

Hoe warm ik de maaltijden op?

De bereidingswijze staat op de verpakking vermeld. De maaltijden kunnen zowel in de magnetron als in de oven verwarmd worden. Voor de meeste maaltijden geldt de volgende bereidingswijze:

Verwarmen hele schaal:

Prik 1x met een vork kleine gaatjes in de folie.

Magnetron: 5 min. op 1000 Watt

Oven: 50-60 min. op 100°C

Serveer lauwwarm.

Verwarmen per portie:

Haal de gewenste portie uit de schaal en plaats in oven/magnetron bestendige schaal. Dek af met aluminiumfolie om uitdrogen te voorkomen.

Magnetron: 1,5 min. per portie op 1000 Watt. Roer halverwege goed door.

Oven: in een voorverwarmde oven op 100°C.

1 portie: 30 minuten

2-3 porties: 40 minuten

4-5 porties: 50 minuten

Serveer lauwwarm.

Te gebruiken tot: zie folie. Gekoeld bewaren bij max. 7°C. Na openen max. 24 uur bewaren, mits gekoeld bewaard.

Overgebleven porties kun je vóór het opwarmen invriezen in een goed afgesloten bakje of zakje, of maximaal 24 uur in de koelkast bewaren.

Hoe zit het met invriezen en ontdooien?

Voor het beste resultaat adviseren we om maaltijden in hun geheel in te vriezen en langzaam te laten ontdooien in de koelkast (maximaal 2 dagen van te voren). Zo blijven smaak en kwaliteit optimaal behouden. Heb je na het opwarmen nog restjes over? Dan raden we aan deze niet opnieuw op te warmen. Vanwege voedselveiligheid moet dit helaas worden weggegooid.

Waar kan ik de ingrediënten- en allergenenlijst vinden?

Bij elk gerecht vind je in het tabje ingrediënten en allergenen, de gedetailleerde informatie van het gerecht, deze staan onder de afbeelding van de maaltijd.

Hoeveel porties zitten er in een maaltijd?

Op het etiket van de verpakking zie je precies hoeveel porties er uit een schaal gaan per leeftijdscategorie. Hieronder vind je een handig geheugensteuntje met de gemiddelde portiegroottes.

Leeftijd Gemiddelde portie
4+ maanden 80 gram
6+ maanden 150 gram
12+ maanden 200 gram
24+ maanden 250 gram
4+ jaar 300 gram
Natuurlijk mag je dit altijd aanpassen aan de behoefte van je eigen kindje. Als richtlijn kun je aanhouden: een vuistje ter grootte van de hand van je kind is meestal genoeg.

Zit er zout in de maaltijden?

Voor al onze maaltijden is een bovengrens aan zouten vastgesteld. Wij zorgen dat het totaal aan zout in een maaltijd nooit deze grens overschrijdt. In onderstaande tabel zijn de maximale hoeveelheden zout per dag per leeftijdsgroep weergegeven, afkomstig van het Voedingscentrum. Omdat wij één eetmoment aanbieden zitten onze maaltijden hier ruim onder.

Onze groentehapjes (4+) zijn zoutloos.

Onze 6+ maaltijden zijn zoutarm.

Maximale hoeveelheid zout (g/d), Voedingscentrum.
  Maximale hoeveelheid zout per dag (g/d) Maximale hoeveelheid natrium per dag (g/d)
0 t/m 5 mnd <1 <0,4
6 t/m 11 mnd 1 0,4
1 t/m 3 jr 3 1,2
4 t/m 7 jr 4 1,6
8 t/m 10 jr 5 2,0
>10 jr 6 2,4

In sommige maaltijden zit kaas, maar dit wordt toch afgeraden bij jonge kinderen?

Het voedingscentrum raadt het eten van kaas af vanwege het zoutgehalte in de kaas. Kaas is een zoutrijk product. Dit komt doordat tijdens het pekelproces de kaas een aantal dagen in een zout ligbadje ligt. Het voedingscentrum adviseert om baby’s en jonge kinderen tot 4 jaar geen harde kaas te geven. Spoony gebruikt daarom geen harde kazen in onze producten. De kaas die gebruikt wordt is een jonge Gouda kaas.

Zijn jullie maaltijden vrij van pinda’s en noten?

Onze maaltijden zijn vrij van pinda’s en noten. In onze keuken worden geen ingrediënten met pinda’s of noten gebruikt. Binnen de keuken worden strikte protocollen gehanteerd om kruisbesmetting te voorkomen. Daarnaast hebben we een VITAL-berekening (allergenen berekening) uitgevoerd, waaruit blijkt dat er geen sporen van pinda’s of noten in onze maaltijden aanwezig zijn. Dit betekent dat onze producten voldoen aan de strengste normen voor voedselveiligheid en allergenenbeheer.

Mijn kindje heeft een allergie. Hoe kan ik zien of mijn kindje de maaltijden kan eten?

Bij het bestellen van de maaltijden kun je op het rondje met een ‘i’ klikken voor meer informatie. Hier worden de 14 officieel erkende allergenen apart vermeld. Ook kun je hier alle ingrediënten terugvinden. Heb je daarna nog vragen, dan kun je ons altijd bellen!

Wat is het verschil tussen een Spoony maaltijd en potjes met babyvoeding?

De ingrediënten voor de Spoony maaltijden worden zorgvuldig uitgekozen, zonder gebruik van onnodige toevoegingen, net zoals alle andere babyvoeding. Het verschil met potjes babyvoeding is dat deze worden gesteriliseerd en gepureerd, wat betekent dat ze op een zeer hoge temperatuur (boven de 100°C) worden verhit om ze lang houdbaar te maken. Dit proces zorgt ervoor dat ze ongeopend buiten de koeling bewaard kunnen worden, maar het heeft ook invloed op de smaak, textuur en voedingswaarde. De Spoony maaltijden worden op een lagere temperatuur verhit (rond de 80°C), waardoor de natuurlijke smaken en voedingsstoffen beter behouden blijven. Onze maaltijden zijn daarom gekoeld en worden niet gepureerd (behalve de 4+ groentehapjes), waardoor kleine kinderen een bredere smaakontwikkeling krijgen en wennen aan structuur en pure ingrediënten.

In wat voor soort verpakking zitten de maaltijden?

De verpakkingen die we bij Spoony gebruiken zijn gemaakt van Polypropyleen (ook wel PP genoemd). Deze voldoen aan alle wet- en regelgeving en daarbij aanvullend ook de speciale wet- en regelgeving voor kinderen van 0-3 jaar. PP heeft als eigenschap dat het bestand is tegen extreme temperatuursveranderingen (van -20 °C tot 120 °C) zonder dat de structuur ervan wordt gewijzigd. Daarom zijn onze verpakkingen geschikt om te verwarmen in de oven of magnetron en ook geschikt om in te vriezen. Onze verpakkingen kunnen bij het PMD-afval. De verpakkingen zijn BPA-vrij.

Waarom hebben jullie plastic verpakkingen? Dat is toch niet duurzaam?

De keuze voor plastic ligt bij het borgen van de voedselveiligheid. PP is de meest voedselveilige manier om voedsel in te bewaren en te verwarmen. Momenteel is er geen veiligere verpakking in combinatie met gemak en prijs. Ons Kwaliteits- en Productontwikkelingsteam zijn altijd alert op de huidige en toekomstige ontwikkelingen in veilige en duurzame verpakkingsmanieren voor babyvoeding.

Bestellen

Hoe werkt het bestellen van maaltijden?

Je kiest de maaltijden in onze webshop en voegt ze toe aan je winkelwagen. Bij het afrekenen vul je je gegevens in, kies je de gewenste leverdatum en betaal je eenvoudig online. Je ontvangt direct een bevestiging van je bestelling per e-mail. Wij gaan meteen voor je aan de slag en maken je bestelling verzendklaar. De maaltijden worden gekoeld en vers bij jullie thuisbezorgd.

Voor welk bedrag moet ik minimaal bestellen?

Het minimale bestelbedrag is €60,- exclusief verzendkosten van €4,95.

Kan ik mijn webshopbestelling aanpassen of annuleren?

Nadat je de bestelling hebt afgerond is het niet meer mogelijk om je bestelling te wijzigen of te annuleren. Dit komt omdat de voorbereidingen voor jouw bestelling direct in gang worden gezet na het ontvangst van je order.

Hoe ontvang ik mijn orderbevestiging & factuur?

Nadat je je bestelling hebt betaald is je order afgerond en kom je op de bedankpagina. Je ontvangt dan ook direct een orderbevestiging en factuur op het e-mailadres dat je hebt opgegeven.

Leveren

Waar en wanneer leveren jullie?

Wij bezorgen van dinsdag t/m vrijdag tussen 08:00 en 18:00 uur in heel Nederland met uitzondering van de Waddeneilanden. De avond vóór de bezorging ontvang je per e-mail een bevestiging met het tijdslot, zodat je weet wanneer je je bestelling kunt verwachten. Lukt het onverhoopt niet om op de gekozen dag te leveren? Dan nemen wij natuurlijk contact met je op om samen een passend aflevermoment af te spreken.

Wat gebeurt er als ik niet thuis ben of als de bezorging vertraagd is? Maaltijden
Onze maaltijden zijn vers en worden persoonlijk aan je overhandigd. Ben je niet aanwezig bij de eerste bezorgpoging? Dan neemt de chauffeur de maaltijden mee terug om de versheid te garanderen. In overleg plannen we een nieuwe bezorgafspraak. Voor deze tweede levering rekenen we opnieuw de reguliere bezorgkosten. Tip: zorg dat er iemand aanwezig is om de maaltijden in ontvangst te nemen. Via de live track & trace kun je precies volgen hoe laat de chauffeur arriveert.

Foodtainment producten
Past je bestelling door de brievenbus? Dan hoef je er niet voor thuis te blijven. Is je bestelling groter, dan dient er iemand aanwezig te zijn om het pakket aan te nemen. Ben je niet thuis, dan probeert de bezorger het pakket bij de buren af te leveren. Je ontvangt altijd een kaartje in de brievenbus met het afleveradres. Lukt dit niet, dan neemt de bezorger het pakket mee en volgt er een nieuw bezorgmoment.

Vertraging
Via de live track & trace kun je altijd precies volgen hoe laat de chauffeur bij je arriveert.

Wat is de levertermijn van mijn bestelling?

Na je bestelling gaan we met liefde en zorg aan de slag voor jouw feestje aan tafel. De levertijd is tussen de 5-7 werkdagen.

Hoe worden de maaltijden geleverd?

De chauffeur van onze logistieke dienstverlener I&L levert je maaltijden gekoeld tot aan de deur. De dag voor je gewenste leverdag ontvang je van I&L een e-mail en een sms-bericht met een tijdslot waarin de maaltijden worden afgeleverd. Dit tijdslot kan niet worden aangepast.

Kan ik mijn tijdslot aanpassen?

Nadat je je sms-bericht en e-mail hebt ontvangen is het helaas niet mogelijk om je tijdslot aan te passen.

Is het mogelijk om maaltijden te retourneren?

In verband met de voedselveiligheid is het niet mogelijk om een maaltijd te retourneren. Mocht je een vraag, tip of klacht hebben m.b.t. een maaltijd, dan horen we dit graag zo spoedig mogelijk. Neem contact met ons op via webshop@spoony.nl. Het is hierbij belangrijk dat je het volgende bij opmerkingen plaatst: ordernummer, naam, telefoonnummer en e-mailadres, naam van het gerecht, houdbaarheid (TGT) en met de klacht . Dan kunnen we contact met je opnemen.

Mijn bestelling is niet geleverd, wanneer kan ik deze verwachten?

Wat vervelend dat je bestelling niet is geleverd. Neem contact met ons op via ons webshop@spoony.nl, zodat we voor je kunnen uitzoeken waar je bestelling is. Het is hierbij belangrijk dat je het volgende bij opmerkingen plaatst: ordernummer, naam, telefoonnummer en e-mailadres. Dan kunnen we contact met je opnemen.

Ik heb mijn verzend SMS niet ontvangen, wanneer wordt mijn bestelling geleverd?

Heb je 24 uur voorafgaand aan je opgegeven leverdag nog geen SMS-bericht en e-mail ontvangen? Neem dan contact met ons op via webshop@spoony.nl, zodat we voor je kunnen uitzoeken hoe laat je bestelling zal worden geleverd. Het is hierbij belangrijk dat je het volgende bij opmerkingen plaatst: ordernummer, naam, telefoonnummer en e-mailadres. Dan kunnen we contact met je opnemen.